Ce este un tourbillon într-un ceas și ce tipuri există?

Varietăți

Ce este un tourbillon într-un ceas și ce tipuri există?

Emil Stancu

Îi plac ceasurile de lux, idolatrizează automatele și le colecționează cu pasiune. În același timp, urmărește îndeaproape toate știrile și evenimentele din lumea ceasurilor. În particular, înoată cu pasiune și călătorește în jurul lumii.

12 aprilie 2023

În ciuda aparențelor, ceasurile nu sunt dispozitive atât de simple pe cât ar putea crede mulți oameni la prima vedere. Fiecare model se remarcă prin varietatea sa considerabilă, atât în ceea ce privește tipul de mecanisme, complicațiile oferite, cât și părțile structurale implicate în construcția lor. Dintr-o dată, se dovedește că aceste componente sunt într-adevăr numeroase. Cu toate acestea, în acest articol ne vom concentra în mod unic asupra unui singur cuvânt cu iz misterios, "Tourbillon". Ce este un tourbillon? Cum funcționează acesta? Care a fost povestea sa de origine și există modele derivate de Tourbillon? Iată ce veți afla în articolul de astăzi!

Tourbillon - ce este?

Cuvântul "tourbillon" (a se citi tourbillon) provine din franceză și înseamnă "vârtej" sau "vârtej". Este un design special care face parte dintr-un mecanism mecanic. În aparență, seamănă cu o colivie rotativă sub forma unui coș, în care sunt plasate roata de evadare și regulatorul (balansul) ceasului. Numele acestui dispozitiv este extrem de potrivit, deoarece mișcarea sa constă în efectuarea unei rotații complete în jurul propriei axe în 60 de secunde.

Mecanismul Tourbillon la un ceas

Scopul acestui dispozitiv este de a asigura precizia ceasului prin anularea efectului gravitației asupra mecanismului de echilibrare asimetric. Mecanismul tourbillon este un dispozitiv prestigios, dar complex din punct de vedere structural, care este adesea afișat la ceasuri. De cele mai multe ori, din cauza nivelului său de complexitate, acesta este utilizat doar de către manufacturile premium.

Cum funcționează tourbillonul?

Orice mecanism de cronometrare se supune unor abateri de timp cauzate de diverși factori, cum ar fi câmpurile magnetice, temperaturile sau, mai exact, gravitația. Pentru a preveni erorile de poziționare a preciziei calibrului, Abraham-Louis Breguet a dezvoltat un regulator, care este cunoscut și astăzi sub numele de "Tourbillon". Acesta a îmbunătățit considerabil precizia de mers a ceasurilor mecanice.

Funcționarea mecanismului original de tourbillon al lui Breguet consta, așa cum am discutat mai sus, în eliminarea erorilor de poziție. Precizia mersului este ajustată prin echilibrarea precisă a balansului, astfel încât întregul să se rotească uniform în jurul, trecând prin centrul său de greutate, o axă. Într-o mișcare standard, acest lucru era imposibil de realizat fără un dispozitiv adecvat. Pentru aceasta a fost conceput tourbillonul.

Mecanismul Tourbillon la un ceas

Tourbillonul se bazează pe un design special de colivie, în continuă mișcare, care se rotește la 360 de grade. În centrul acesteia se află o roată de echilibru cu un interceptor în interior. Întregul regulator este acționat doar de această cușcă în mișcare, care este conectată la tamburul de acționare printr-un singur angrenaj. Întregul ansamblu face parte integrantă din cutia de viteze. Astfel, punctul de pivotare al roții de echilibrare se află pe o singură axă cu punctul de pivotare al coliviei. Prin repoziționarea continuă a componentelor mecanismului, care sunt afectate de gravitație, acest angrenaj face o medie a erorilor de mers ale acestora. Acest lucru garantează o cronometrare mai precisă.

Istoria mecanismului tourbillon

Istoria tourbillonului începe la sfârșitul secolului al XVIII-lea, cu o idee a eminentului ceasornicar Abraham-Louis Breguet de a găsi o modalitate de a compensa efectele negative ale gravitației asupra preciziei mersului ceasurilor de buzunar. Lucrările la o nouă invenție care să elimine erorile de poziție în părțile delicate ale mecanismului - balansul și scăparea - au durat mai mulți ani și au început în jurul anului 1791.

Rezultatul a fost inventarea unui regulator special de către un francez. Brevetul original, care a fost depus în 1800, a fost deja aprobat un an mai târziu, mai exact la 26 iunie 1801, sub forma primului ceas de buzunar Breguet cu tourbillon brevetat vreodată, nr. 1176. Ceasornicarului francez i s-au acordat apoi drepturile de brevet pentru noul regulator cu tourbillon pentru 10 ani.

Mecanismul tourbillon la un ceas Breguet

Abraham-Louis Breguet a mai construit aproximativ 30 de tourbillonuri până în 1823, la sfârșitul vieții sale, dintre care maximum 20 au supraviețuit până în zilele noastre. Abia în 1806, la câțiva ani după ce Breguet a obținut brevetul, ideea sa a fost prezentată pentru prima dată publicului la Expoziția națională de produse industriale de la Paris, la Esplande des Invalides.

Merită menționat faptul că, inițial, conceptul așa-numitului tourbillon "trompetă" a fost conceput exclusiv pentru ceasurile de buzunar. Ulterior, a fost utilizat și la ceasurile de masă, iar abia la mijlocul secolului al XX-lea a apărut la ceasurile de mână. Primul ceas de mână cu tourbillon a fost produs de Omega în 1947, iar în 1986 Audemars Piguet a introdus pentru prima dată ceasul automat cu tourbillon Calibre 2870.

Modele similare cu mecanismul tourbillon

Timp de zeci de ani, mărcile de ceasornicărie nu s-au aventurat în crearea propriilor modele bazate pe funcționarea turbillonului clasic. Însăși producția unui ceas mecanic cu tourbillon a reprezentat o provocare pentru mulți producători. Totuși, acest lucru nu schimbă faptul că, la diferite intervale de timp, au fost create mecanisme foarte asemănătoare cu o construcție și un principiu de funcționare similare cu cele ale tourbillonului Breguet. Așadar, care sunt modelele derivate?

Ceas Audemars Piguet calibru 2870 Tourbillon

Versiunea de bază pe care o cunoașteți deja este tourbillonul de 60 de secunde menționat anterior. Cușca sa caracteristică rotativă, sprijinită pe un pod, este prezentată la ora 6. O rotație completă în jurul axei sale durează un minut, ceea ce îi permite să acționeze și ca un contor secundar, de exemplu o secundă mică.

Turbillon zburător

Tourbillonul z burător, sau așa-numitul flying tourbillon, este o versiune îmbunătățită a tourbillonului standard. A fost brevetat pentru prima dată de Robert Benson North în 1904 și a fost proiectat de ceasornicarul german Alfred Helwig în 1920. În ceea ce privește modul în care funcționa, nu era diferit de versiunea anterioară, dar în ceea ce privește construcția era diferit. Puntea din acest design a fost eliminată, iar cușca în sine a fost susținută de o a patra roată suplimentară plasată sub roata de echilibru cu un prinzător.

Gyrotourbillon - tourbillon giratoriu

Un alt design derivat al tourbillonului clasic este gyrotourbillonul zburător, numit gyro tourbillon zburător. Acesta este un dispozitiv de captare circulară pe două axe care a fost dezvoltat de germanul Thomas Prescher în 2003. Acest tip a fost modelat după tourbillonul biaxial - o invenție brevetată în 1977 de Anthony Randall. Designul gyrotourbillonului se bazează pe două cuști diferite care se rotesc la 90 de grade una față de cealaltă.

Frederique Constant Classic Tourbillon Manufacture ceas pentru bărbați

Carusel - captură de carusel

Ultima construcție care merită să fie menționată este caruselul sau carruselul. Sub acest nume se ascunde un alt tip de ansamblu de captură rotativă, așa-numita captură carusel, cu alte cuvinte, o captură rotativă fără roată fixă. Mecanismul carrousel este opera lui Bahne Bonniksen, un ceasornicar danez care și-a brevetat invenția în 1892. Scopul său, același ca și cel al tourbillonului, era de a crește precizia mersului și de a anula efectele negative ale gravitației. Cu toate acestea, se deosebea de cușca clasică a caruselului prin designul său mult mai simplu și mai puțin complicat.

Cușca era montată pe o roată de carusel și era acționată de o a treia roată (intermediară). În plus, se rotea independent de axa celei de-a patra roți, iar o revoluție completă dura o oră. Evadarea de tip carusel a fost folosită inițial doar la ceasurile de buzunar. Abia la începutul secolului XXI, caruselul a fost popularizat de compania Blancpain, care l-a perfecționat și l-a folosit pentru prima dată la ceasurile de mână.


Emil Stancu

Îi plac ceasurile de lux, idolatrizează automatele și le colecționează cu pasiune. În același timp, urmărește îndeaproape toate știrile și evenimentele din lumea ceasurilor. În particular, înoată cu pasiune și călătorește în jurul lumii.

var premiumText = document.querySelector(".open-modal-premium"); var modalPremium = document.querySelector(".storeInfoModalPremium"); if (premiumText == null && modalPremium !== null) { document.querySelector(".storeInfoModalPremium").remove(); } var panoramaText = document.querySelector(".open-modal"); var modalPanorama = document.querySelector(".storeInfoModal"); if (panoramaText == null && modalPanorama !== null) { document.querySelector(".storeInfoModal").remove(); }